Jaime Puig, a SEAT Sport vezetője szeretne végre tiszta vizet önteni a pohárba a "León kérdésben". Mint közismert, a WTCC-ben szereplő típusok gyártói közül egyedül a spanyol vállalat döntött úgy, nem fejleszt 1.6 turbó motort a Leónokba 2011-re, fussanak csak a 2000-es turbódízelekkel. Az autókat versenyeztető szintén spanyol SUNRED istálló azonban úgy határozott, saját költségen, saját szakállra bevállalja az igen költséges feladatot. Mindez azonban azzal járt, hogy az autót újra kellett homologizáltatni.
A homologizáció lényege elnagyoltan annyi, hogy a gyártó készít egy többoldalas dokumentumot, amelyben az autó legapróbb alkatrészéig minden fel van tüntetve. Milyen váltó, milyen motor, milyen lengéscsillapító, milyen csavar, milyen alátét, stb. Az FIA-nál átnézik, és ha minden rendben, akkor jóváhagyják. Innentől kezdve az adott autó az adott bajnokságban csak a homológ lapon feltüntetett alkatrészekből állhat. Az új alkatrészeket újra kell homologizáltatni.
Egy új motor esetén ez nem is lehet kérdés. Csakhogy a SUNRED motorépítéséhez a SEAT-nak semmi köze nem volt, a gyár utólag "rossz ötletnek" minősítette, bár elismerte az eredményeket. Így az újonnan homologizáltatott járgány hivatalosan nem lehetett SEAT Leon. Ezért Brno-tól SUNRED SR Leónoknak nevezték őket, bár az autók elején továbbra is a SEAT logó volt látható.
A közelmúltban aztán a VW konszernhez tartozó spanyol vállalat bejelentette, 2012-re új, 1,6 turbó motort épít, és így a SEAT márka hivatalosan is visszatérhet a WTCC porondra.
"Elég furcsa volt ez a helyzet, hiszen az autók a szezon feléig SEAT-ként futottak, a második felében pedig SR Racing, vagy tudom is én, milyen név alatt. A kasztni továbbra is SEAT volt, az autó egésze viszont nem, ami elég nagy zavart okozott a beszámolókban" - kezdte Puig.
"Éppen ezért tiszta lapot akarunk kezdeni egy új motorral, hogy az autóink újra a gyár neve alatt fussanak, és a közönség újra SEAT kocsikat lásson a pályán. Innentől kezdve pedig már a csapatok és a pilóták dolga lesz, hogy gyorsak legyenek. Viszont a felelősség teljes egészében a SEAT Sport vállára kerül."
Az autó neve körüli vita mellett más furcsaságokat is eredményezett ez a helyzet. Bár a SEAT gyári csapatként nincs jelen a WTCC-ben, az alkatrészeket természetesen továbbra is ők gyártják a Leónokhoz, tőlük vásárolják a csapatok. Előállt tehát egy olyan szituáció, melyben a SEAT Sport hivatalosan egy másik márkához adta saját alkatrészeit. A csapatok a motyó egy részét a SEAT Sporttól, másik részét pedig a SUNRED Engineeringtől vásárolták. Ennek szeretnének Puig-ék véget vetni.
"Ott voltam Makaóban, hogy megpróbáljam meggyőzni a csapatainkat, illetve megtudjam, mit terveznek a jövőre nézve. Közben dolgozunk az új motor homologizációján. Ez már egy valódi SEAT motor lesz, amiért mi vállalunk felelősséget. Ha a partnereink ezzel akarnak versenyezni, annak örülünk, ha nem, azt is elfogadjuk. Ám véleményem szerint sok előny származik majd abból, ha a Volkswagen Csoportot választják, mivel ezt a motort a konszern ralimotorjából fejlesztjük. Komoly együttműködésre van tehát lehetőség" - zárta Puig.
Egy fontos kérdésre azonban még mindig nem kaptunk választ. Mi lesz akkor, ha valamelyik csapat inkább úgy dönt, jövőre is a SUNRED motorjával, és így a SEAT León helyett a SUNRED SR Leónnal akar versenyezni? Vajon a SEAT Sporttól ők is vásárolhatnak alkatrészeket a kasznihoz? Vagy lehet, hogy a SEAT úgy dönt, marketing szempontból nekik ez előnytelen? Akkor a SUNRED mindössze fél szezon kedvéért öntötte bele a pénzt a motorfejlesztésbe? Várjuk a válaszokat.
emerico76 2011.11.30. 16:58:34
Lanti_WTCC 2011.11.30. 16:59:09
emerico76 2011.11.30. 17:00:46
red87 2011.11.30. 17:58:20
ezzel nem azt mondom, hogy a gyáriaknál nem értenek hozzá, de nekik inkább üzlet, mint szerelem a versenyzés, és szerintem ez kicsit a lelket öli ki a sportból.
szóval, hajrá SUNRED! (de persze inkább Nóóóóórbi!!! :) )