Több helyről is érkezett kérés, hogy röviden foglaljuk össze a WTCC idei szabályrendszerét, ami néha tényleg kissé nehezen érthető. Ímhol:
Pluszsúly rendszer
Na ez az, amire a közvetítésekben azt szoktuk mondani Csuti Lacival, hogy nem magyarázzuk, fogadják el, hogy így van. Az FIA ugyanis egy annyira összetett rendszer alapján számolja ki a pluszsúlyokat, hogy néha még ők is elrontják. A lényeg, hogy azok az autók, amelyek jelentősen gyorsabbak, mint az ellenfelek, pluszsúlyt kénytelenek cipelni, hogy ezzel kiegyensúlyozottabb legyen a mezőny. A ballaszt maximális mennyisége +40kg. Adott esetben súlycsökkentésre is van lehetőség, ennek maximális értéke -20kg. Az autók közti különbséget az adott versenyt megelőző 3 forduló köridőiből számítják. Minden típus (Chevy, BMW, Volvo, Seat stb.) esetén veszik az időmérőről a két legjobb kört, és mindkét futamról a két leggyorsabb autó két legjobb körét. Ez fordulónként összesen 10 kört jelent típusonként.
Ennek veszik az átlagát, és ezeket az "átlag időket" hasonlítják össze. A legjobb "átlag idővel" rendelkező márka a referencia, neki a +40 kg jár. Akinek az "átlag ideje" 3 tizeden belül van a referenciához képest, annak a tömege nem változik. Ha 3 tizednél nagyobb a lemaradás, akkor tizedenként -10 kg súlycsökkentést kap az adott típus. Tetszik érteni?? :)
Időmérő
A két futamra az edzés két része külön-külön kvalifikál. A Q1-ben a második futam rajtsorrendje dől el, méghozzá úgy, hogy aki a 10.!!! helyet megszerzi, azé lesz a pole pozíció. A 9. indulhat a második, a 8. a harmadik helyről, és így tovább.
A Q2 kvalifikál az első futamra. Az edzés második részébe már csak a Q1 első 10 helyezettje kerül. Itt már nincs semmi hókuszpókusz, akié a legjobb idő, azé a pole. Az első futam rajtsorrendje tehát a következőképp alakul ki: az első 10 helyezett sorrendjét a Q2-eredménye adja, a 10. helytől hátrébb lévőkét (mivel ők nem indulhattak a Q2-ben) a Q1-ben elért eredményük alapján rangsorolják. Aki tehát a Q1-ben 11. lett, az (hacsak nincs büntetés) mindkét futamon a 11. helyről startol majd.
Verseny
A WTCC-ben minden hétvégén két futamot rendeznek, mindkét futam távja azonos, körülbelül 50 km. Az első verseny repülőrajttal, a második állóstarttal kezdődik. A két verseny között Parc Fermé szabály van érvényben, azaz tilos szerelni az autón, csak az adatletöltés engedélyezett. A Parc Fermét 25 perccel a második futam rajtja előtt oldják fel. Rendkívüli esetben, írásos kérvénnyel ez a szabály megszeghető.
Pontrendszer
A pontrendszer egyszerű, és könnyen áttekinthető, megegyezik a Forma-1-ben használttal. A futamgyőzelem 25 pontot, a második hely 18-at, a harmadik pedig 15-öt ér. Íme a teljes pontsor: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Mindkét futamon az első 10 helyezett kap pontokat, és mindkét versenyen azonos számú pontot osztanak. A WTCC-ben nincsenek pluszpontok, sem a pole pozícióért, sem a leggyorsabb körért.
Elsőre ennyi. Ha valakit valami még érdekel, hozzászólásban lehet kunyerálni, és megírom. :)
BaBo94 2011.08.15. 15:10:10
blow 2011.08.15. 17:40:34
Ami még érdekes lehet, azok a Trophy-k, különösen az Independent, ha már Norbi ott (is) versenyez. Sajnos ott még a pontozás is különbözik, ami nem túl rajongó-barát. :(
Amúgy nem értem (gyanítom nem vagyok egyedül), a tavalyi időmérő rendszert miért kellett megváltoztatni, sokkal látványosabb volt a küzdelem.
BaBo94 2011.08.15. 18:09:02