Nehezen tudom hova tenni a dolgot, ezért megosztom a kedves olvasókkal. Talán sokan emlékeznek még rá, 2008 és 2009 között a Russian Bears Motorsport foglalkozott a gyári Ladák (110 és Priora) fejlesztésével valamit versenyeztetésével. A csapat azóta is létezik, és bár hivatalos honlapja nincs, azért a Facebookon néha közölnek pár információt. Oroszországban, illetve kisebb európai sorozatokban szerepelnek. Ez a csapat ma minden előzmény nélkül közzé tett egy interjút a neten. A riportalany Dmitrj Bernikov, az alakulat ügyvezetője, aki arról beszél, hogy annak idején milyen volt a WTCC programmal foglalkozni... Íme a fordítás.
Milyen nehézségek merültek fel a WTCC-s autó fejlesztésekor?
"A Super 2000-es gép építésekor a legnagyobb problémát a futómű kinematikai modelljének kialakítása jelentette. Nagyon szigorú feltételeknek kellett megfelelni az S2000-es szabályrendszeren belül. A másik problémás terület a beszállítói kör volt, hiszen sok alkatrészt csak nagyon későn kaptunk meg. Ez a késés kihatott az autó homologizációjára, bemutatására, és további problémákat is generált."
A Lada 110 WTCC egy utcai, vagy egy prototípus autó volt?
"Túraautózás lényege, hogy egyszerű utcai autókat alakítunk át versenyautókká. Az egyik legfontosabb szempont, amit figyelembe kell venni, a biztonság. Maga a kasztni teljesen azonos az széria változattal, egyenesen a Lada gyárból érkezett hozzánk, de már benne volt a speciális bukókeret is. A szabályok szigorúan tiltják például a futómű csatlakozási pontok helyének megváltoztatását. Nem kaptunk túlságosan szabad kezet tehát a fejlesztésben, inkább az autó megerősítésén dolgozhattunk."
Mekkora problémát jelentett nyelvi és logisztikai szempontból, hogy egy Oroszországban épített autóval a világ távoli pontjain versenyezzenek?
"Ilyen téren számíthattunk a korábbi évek során a Holland Sportkocsi Bajnokságban szerzett tapasztalatainkra. Logisztikai szempontból nagyon hasonlított a WTCC-re, annyi különbséggel, hogy a világbajnoksággal még messzebbre utaztunk, Amerikába és Ázsiába is. Van egy európai központunk Észak-Hollandiában, egy Franeker nevű kis városkában. Kedvező helyen található, szinte bármelyik európai pálya könnyen elérhető onnan, hiszen gyakorlatilag a kontinens közepén található. Miután az autók elkészültek Moszkvában, a teljes műszaki személyzet átköltözött Hollandiába a technikai háttérrel együtt. Minden további munka itt zajlott az kocsikon. Nyelvi problémáink sem akadtak, hiszen oroszul beszélő holland partnerekkel dolgoztunk."
Alkalmaztak nyugat-európai szakembereket is a VB programban?
"Nem, mi eltérő utat választottunk néhány társunkkal szemben. Ahelyett, hogy külföldi szakembereket fizettünk volna, inkább kiképeztük a saját, orosz gárdánkat. Természetesen az első időszakban, amikor még tapasztalatlanok voltunk, meghívtunk néhány európai mérnököt, adatrögzítő és elemző szakembert, szerelőt, stb. De onnantól kezdve, hogy a saját embereink is profi szintre jutottak, már nem alkalmaztunk külföldieket."
Konklúzió: most akkor mi van? Természetesen jó, hogy ezt megosztották velünk, érdekes kis interjú, stb. De miért pont 2011. október 13-án jut eszükbe mindezt elmondani? Az emlegetett gyári Lada projekt 2009 végén leállt, a 110 WTCC pedig utoljára a 2009-es brit versenyen szerepelt világbajnoki futamon. Miért pont most? Talán mert a Lada gyárban éppen ma (10.13) ült össze az igazgatótanács, és a WTCC betűnégyes is elhangzott, vagy el fog hangzani? Megint csak annyit tudok mondani, hamarosan kiderül...
Utolsó kommentek