Akik a tiszta és egyértelmű erőviszonyok hívei, azok nem örültek igazán, amikor a SEAT bejelentette, turbó dízel motorral száll harcba a túraautó világbajnoki címért. Nem mintha könnyebb lenne gázolajos versenyautót építeni, sőt... Ám az utóbbi időben a dízel megoldások minden bajnokságban vitát és ujjal mutogatást eredményeztek. Így lett az a WTCC-ben. Mihelyst a TDi Leónok elkezdtek versenyeket nyerni, megindult a reklamálás a BMW és a többi benzines márka részéről. Furcsa időszak volt.
A SEAT azóta kiszállt, most pedig úgy tűnik ismét beszáll, ám ezúttal újra benzines erőforrással. Jaime Puig, a SEAT Sport vezetője ez alkalomból mesélt kicsit a mára teljesen eltűnt TDi-kről.
Előtte csak egy rövid történeti áttekintés: a SEAT az első évtől, 2005-től tagja volt a WTCC mezőnyének, és már az első szezonban sikerült futamot nyerniük Valenciában. A dízel Leónt a 2007 esztendő vége felé próbálták ki először, és már abban az évben, Németországban megszerezte első futamgyőzelmét. 2008-ban Yvan Muller, 2009-ben pedig Gabriele Tarquini lett világbajnok a burtál nyomatékkal bíró TDi Leónnal.
"Világbajnokok akartunk lenni attól a pillanattól kezdve, hogy beszálltunk a WTCC-be. Nem gondoltuk volna, hogy ilyen hamar versenyképesek leszünk. A korai siker lehetővé tette számunkra, hogy új kihívás után nézzünk. Akkor kezdtük el a TDi SEAT León fejlesztését, mivel úgy gondoltuk, a benzines motor elérte határait" - kezdte a visszaemlékezést Puig.
"A többi csapat azonban továbbra is ezt (benzines motor) tartotta a legjobb megoldásnak, azt gondolták ugyanis, hogy a TDi nem alkalmas technológia sprintversenyekre. Éppen ezért nagyon büszkék vagyunk arra, hogy már az első teljes évünkben bajnokok lettünk. Különösen, mivel ez egy nagyon környezettudatos autó volt. A mezőny legtisztább kocsijával lettünk világbajnokok. Sok győzelemre emlékezünk szívesen, de ezek a címek különös helyet foglalnak el az életünkben." - zárta a spanyol.
Távol álljon tőlem, hogy bármit is el akarjak venni a SEAT érdemeiből, de ha már ők hozták fel a témát, akkor ez is hozzá tartozik az igazsághoz. Amikor a spanyolok elkezdték építeni a TDi motort, a WTCC nagyon "lenge" szabályokat fogalmazott csak meg a dízel technikákkal kapcsolatban. Amikor aztán kiderült, hogy gázolajjal is lehet gyorsan menni, akkor viszont nem tudták vagy inkább nem akarták a szabályokkal egy szintre emelni a két technológiát. Tehát a TDi megjelenése a WTCC-ben is csak viszályt szült, és ha más miatt nem is, azért örülök az 1,6 turbós világmotornak, mert kiszorította ezt a megoldást.
red87 2012.01.23. 22:10:21
Ettől függetlenül a legkomolyabb hangja szégyenszemre a TDI-knek van, és technikailag szerintem érdekes, hogy versenyképesek tudtak lenni ezzel a motorral :)
De azért maradjunk inkább a benzinnél, a gázolaj a sátán üzemanyaga :D
imrebende 2012.01.24. 10:15:44
www.fiawtcc.com/Drivers.asp
red87 2012.01.24. 19:09:02
imrebende 2012.01.24. 19:41:45
Lanti_WTCC 2012.01.24. 20:10:54
gazdinf 2012.01.25. 11:31:28
Rajtolásnál gyakran akkora fekete füstöt ereget, hogy nem látom tőle Norbi autóját. :)
red87 2012.01.25. 17:40:18
@gazdinf: Lehet a fogyasztásra gondolt, meg mert monden futam után komplett műanyagápolásos belső takarítást kapnak a kocsik :D
toto92 2012.01.25. 19:06:05
gazdinf 2012.01.26. 11:05:33