WTCC Hírblog

Napi rendszerességgel frissülő hírblog a Túraautó Világbajnokság (WTCC) eseményeiről.

Főoldalra

Translate

Facebook

Címkék

alfa (2) anett (7) arai (1) arena (2) ballaszt (13) bamboo (10) barlesi (5) barth (5) bennani (4) beszámoló (3) bmw (4) boardman (6) btcc (9) büntetés (1) cerqui (1) chevrolet (47) chilton (6) coronel (51) corsa (1) corthals (1) couto (1) dahlgren (26) danielsson (1) daste (10) dudukalo (5) életképek (15) engstler (15) eredmények (32) események (5) etcc (49) eurosport (9) fabiani (3) ficza (3) ford (34) fordulók (1) gáspár (5) gene (2) giovanardi (3) gondolatok (2) gumik (1) gyász (1) hang (3) háttér (8) hernandez (2) hírek (3) honda (8) huff (39) hungaroring (2) időmérő (2) infok (1) inside (1) kép (1) közvetítés (11) lada (24) listák (7) loeb (2) lotti (1) lukoil (3) macdowall (3) macdowell (1) magyar (4) menu (26) michelisz (110) monje (5) monteiro (20) monza (1) muller (46) naptár (26) nash (11) ng (6) nissan (1) nykjaer (12) oriola (8) összefoglaló (3) oyoung (22) pályák (1) peugeot (4) player (1) poulsen (3) program (7) proteam (8) rcm (27) roal (5) rydell (4) seat (23) sigacev (2) statisztika (9) stcc (15) str (4) sunred (21) superstars (1) sutil (1) szabályok (16) taniguchi (2) tarquini (22) technika (2) teszt (5) thompson (21) tim (3) tta (3) turkington (8) tutumlú (3) twitter (11) újonc (11) unicorse (19) vaillant (1) video (126) villa (19) volvo (29) wéber (31) wiechers (10) yokohama trophy (2) zanardi (9) zengő (47) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • argu fisto: Hát én kicsit sajnálom, hogy elköltözik az oldal, úgy megszoktam! Már október óta rendszeres olvas... (2012.05.26. 19:07) ELKÖLTÖZTÜNK!!!
  • Lanti_WTCC: @korzo: Meg fogjuk változtatni a kommentek színét, és megpróbálom úgy kialakítani, hogy ne csak FB... (2012.05.26. 16:28) ELKÖLTÖZTÜNK!!!
  • korzo: Mondjuk ez nem is akkora baj, mert úgyis olvashatatlanok a hozzászólások (OS-X, Safari és Firefox ... (2012.05.26. 13:36) ELKÖLTÖZTÜNK!!!
  • korzo: fészbúk nélkül nem lehet ott hozzászólni?! (2012.05.25. 22:26) ELKÖLTÖZTÜNK!!!
  • : Az a film szörnyű volt. De a képregények jók, volt pár számhoz szerencsém, ha a magyar ifjak is va... (2012.05.25. 21:35) Menu új szerepben
  • Utolsó 20

Michelisz Norbi edzésén - interjú

2012.02.19. 10:44 Lanti_WTCC

Három héttel a 2012-es WTCC szezon rajtja előtt a Testnevelési Egyetemen, edzés után látogatta meg Michelisz Norbertet, a P1 Race magazin. A legintenzívebb edzések még hátravannak, de a Zengő Motorsport pilótája már most úgy véli, remekül sikerült az idei felkészülése.

Norbi két éve követi a fiatal sportszakember, Matics Zsolt utasításait, és mint mondja, rengeteget fejlődött korábbi önmagához képest. A magyar pilóta az izzadságos edzések részletezésén túl többek közt az új pályákra való felkészülésre is kitért.
 
Már csak néhány hét van hátra a monzai rajtig, hol tartasz most a fizikális felkészüléssel?

"Bár elsősorban Zsolti véleménye számít, én úgy vélem, jól állunk. Január eleje óta edzünk együtt heti rendszerességgel. Én hetente négy-öt alkalommal fallabdázom vagy kondizom, ami mellett a Zsolt által előírt egyensúly- és reakcióidő-fejlesztő gyakorlatokat is elvégzem."
 
Hogyan épült fel az idei felkészülési programod?


"Év elején kezdtük el a kemény munkát, eleinte elsősorban az erő- és állóképesség-fejlesztés volt a hangsúlyos. Most, hogy már közeledik a szezon, ezeket a gyakorlatokat egyre inkább felváltják az egyensúlyt és a reakcióidőt fejlesztő gyakorlatok, amik értelemszerűen már az autóvezetésre való ráhangolódást segítik. Tervbe voltak véve a kollektív tesztek Valenciában és Estorilban is, de ezeket anyagi okok miatt sajnos ki kellett hagynunk. Az így kieső kilométereket most itt az edzőteremben, speciális gyakorlatokkal próbáljuk meg valamelyest pótolni."
 
A tavalyihoz képest mennyiben módosult az idei felkészülés, volt szükség bármiféle változtatásra?

"A gyakorlatokat mindig próbáljuk továbbfejleszteni, az alapirány viszont maradt ugyanaz, mint tavaly, egy évvel korábban is ugyanúgy álltam hozzá a felkészüléshez. Az intenzitás nem változott, legfeljebb a gyakorlatok összetétele. A mostani edzések azért annyiban komolyabbak, hogy már minden gyakorlatot továbbfejlesztettünk, és például azok a mozdulatsorok, amik tavaly még problémát okoztak, idén már simán mennek. Évről évre fejlődünk ezen a téren is."
 
A túraautó-világbajnokságon a pilóta összteljesítményéhez mennyit tesz hozzá a fizikális felkészültsége?

"Nem számít olyan nagy mértékben, mint mondjuk a Forma-1-ben vagy más formaautós sorozatokban. Természetesen felkészülés szempontjából rengeteg a hasonlóság az F1 és a WTCC között, hiszen nekem is egy sor olyan érzéket kell fejlesztenem, amikre a Forma-1-es pilótáknak is szükségük van, gondolok itt elsősorban az egyensúlyérzékre és a reakcióidőre."

Zsolttal 2010 eleje óta dolgoztok együtt. A célirányos, speciális gyakorlatok mellett miben van még a segítségedre?

"Minden versenyhétvégémet megtervezi az első perctől az utolsóig. Azt is előírja, hogy melyik napon mikor egyek, mikor igyak. Korábban nem voltam tisztában azzal sem, hogy mekkora hatással van a versenyre például az, ha az ember folyamatosan iszik, és nem csak akkor pótolja a folyadékot, amikor szomjas, vagy amikor éppen eszébe jut. Ég és föld a különbség a két állapot között. Tehát nemcsak az edzések miatt fontos nekem az, hogy Zsoltot magam mellett tudjam, hanem azért is, mert számtalan olyan élettani dolgot is tud, ami magamtól nem jutna eszembe."
 
A szezon során a versenyek között mennyiben módosul a közös munka?

"A versenyek között az a legfontosabb, hogy a szezon előtt elért nagyon jó felkészültségi szintet megtartsuk. Az edzések intenzitása most, a következő hetekben lesz a legmagasabb, és a szezon közben pedig a szinten tartásra törekszünk."
 
Milyen típusú sportoló vagy? Olyan, akit noszogatni kell, vagy Te vagy az edzők álma, aki első szóra végrehajt minden feladatot?

"Nekem az segít nagyon sokat, ha a feladatok végrehajtása közben is verseny van. Ha netán fogadunk és Zsolt is beszáll, és az a cél, hogy megdöntsem az ő idejét, vagy például tovább maradjak a labdán, mint ő, akkor az máris egy remek versenyhelyzet. Én ilyen körülmények között tudom magamból kihozni a maximumot."
 
Hogyan találtatok egymásra, hogyan alakult ki ez a ma már remekül működő munkakapcsolat?

"Zsolt keresett meg engem 2010 elején, amikor kiderült, hogy indulhatok a túraautó-világbajnokságban. Azt mondta, szívesen foglalkozna velem, és én úgy látom, hogy nagyon nagy lehetőségek rejlenek ebben. Örültem a megkeresésnek, mert nem azt mondom, hogy a felkészülés ezen részével korábban egyáltalán nem foglalkoztam, de sosem voltam az a kifejezetten sportoló alkat és típus. Azonban mióta Zsolt felnyitotta a szemem, én is megváltoztam ilyen téren. Magyarországon biztosan egyedülálló az, amit Zsolt csinál, sőt, a WTCC versenyein, amikor ott volt velem, a riválisok közül is voltak érdeklődők, tehát mondhatjuk, hogy ez nemzetközileg is egy kiforratlan terület még. A közös munka nem csak fizikális alapokon nyugszik, egyfajta mentális kontrollt is jelent, amiben dr. Petrekanits Máté van a segítségünkre. Nagyon hálás vagyok Zsoltnak, mert szerintem, ha ő nincs, akkor most én sem tartanék ott, ahol tartok. A pályán ez a fajta felkészültség nem sokat számít, ugyanakkor egy bizonyos szint felett már az ilyen apróságok is kellenek ahhoz, hogy az ember előrébb lépjen."
 
A testsúlyodra figyelned kell, számít, hogy mennyit mutat alattad a mérleg?

"Ennek igazából nincs jelentősége, az autó minimumsúlyát - amibe a pilóta is beletartozik - eddig is ballasztsúlyokkal értük el. Sokkal fontosabb, hogy jó erőben legyen a pilóta, mert tavaly is volt rá példa, hogy szervo nélkül kellett végigmennem, vagy ha keményen nekidobom az autót a kerékvetőnek, akkor a kormányon keresztül komoly ütések érik a karomat. A súlyra visszatérve, amíg 80-82 kiló körül mozog a pilóta, addig szerintem nincs gond."
 
A fizikális felkészülésen túl nyilvánvalóan a pályákra is edzened kell. Tesztlehetőség híján ezt hogyan tudod megoldani?

"Neveztem egy szimulátoros bajnokságba, Európa legnagyobb és legszínvonalasabb szimulátoros közösségéhez csatlakoztam. Az első fordulót az interlagosi pályán rendezték, és ugyan nekünk ott nem lesz versenyünk, de ez a bajnokság mindenképpen jó arra, hogy általa már azelőtt találkozom versenyhelyzetekkel, hogy ténylegesen be kellene ülnöm az autóba. Ez egyfajta kényszermegoldás, így próbálom helyettesíteni a kieső teszteket."
 

Idén több, számodra ismeretlen pálya is bekerült a sorozatba. Az ezekre való felkészülésben is jó alapot nyújthat a szimulátor?

"Az ismeretlen pályákra való felkészülést az adott verseny előtt egy-két héttel ráérek megkezdeni, mert az sem jó, ha az ember szimulátorral túlságosan begyakorolja a pályát, mert a virtuális világ a legritkább esetben egyezik meg a valósággal. Szimulátorral 20-25 kör bőven elég, ennyi idő alatt rá lehet érezni a pálya ritmusára, be tudom lőni, hogy melyik kanyar után mi jön, és azt milyen sebességgel kell bevenni. A helyszínen aztán három-négy kört mindig megyek a pályán biciklivel, a szintkülönbségeket és a kerékvetőket így lehet élőben is felmérni.
"
 
Az új pályák a riválisok többségének is újak lesznek, ez jelent majd némi előnyt számodra?

"Ezen a szinten már senkinek nem jelent problémát egy új pálya megtanulása. Úgy vélem, ez nem fogja növelni az esélyeimet, még úgy sem, hogy azok közé sorolom magam, akik gyorsan tanulnak meg egy új pályát - azt is látni kell, hogy az élmezőny tagjainak sem okoz ez különösebb problémát."
 
Hány körre, mennyi időre van szükséged ahhoz, hogy egy addig ismeretlen pályával teljesen összebarátkozz?

"Ezt pályája válogatja, de általában a második szabadedzés végére a legtechnikásabb helyszínnek is zsebben kell lennie. Makaó persze kivételt képez, mert ott tavaly és tavalyelőtt is nagyon sok időt igényelt a pálya begyakorlása, a sok kanyar és a szűk nyomvonal együttesen nem egy egyszerű feladat. A pályák 95 százaléka azonban fél-háromnegyed óra után meg kell, hogy legyen."
 
Az előre beígért öt perc helyett Norbi bő negyed órát szánt ránk, és látszott rajta, hogy még hosszasan mesélne, ha nem kellett volna visszaautóznia Pécsre, ahol a hétvégén már a Matics Zsolt által előírt feladatokat önállóan végzi majd. Zsolt megnyugtat bennünket, senkinek ne legyen kétsége afelől - nem mintha felmerült volna bennünk a gyanú -, hogy Norbi maximálisan betartja utasításait. Azt pedig már csak halkan súgja meg nekünk, hogy Norbi kirobbanó formában van, és ha ezt a szintet tartani tudják a szezon során - miért ne tudnák -, akkor a tehetséges pilóta igazán szép eredményeket érhet el. Azt, hogy a szakmájában egyébként nagy terveket szövögető Matics Zsolt miért tartja kivételes tehetségnek Michelisz Norbertet, a vele készített interjúnkból hamarosan olvasóink is megtudhatják.
 
Forrás és fotó: Csapi Gábor (P1Race.hu)

Címkék: michelisz

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása