Monzai szereplésünk a csütörtöki, kétszer egyórás teszttel indult. Ez tulajdonképpen nem más, mint szabadedzés, mely nem része a versenyhétvége hivatalos programjának. Feri gyorsan tanulta a pályát, a nyomvonalat már jól ismerte, hisz szimulátoron sokat gyakorolt otthon. Az ETCC-s mezőny első két tesztjét együtt tartották a WTCC-s autók gyakorlásával.
Jó volt látni, hogy Feri körökön keresztül szorosan Wéber Gábor BMW-je mögött haladt. Persze tudtuk, hogy Wéber most ül először ebben az autóban, de akkor is növelte Ferike, és a csapat önbizalmát. A napot 2:07 körüli köridővel zártuk, amely a körülményeket figyelembe véve nem adott okot elégedetlenségre.
A pénteki első teszten kisebb technikai gond adódott, mert az üzemagyag szivattyú meghibásodása miatt hamarabb be kellett fejeznünk a gyakorlást, de a délutáni tesztre sikerült megoldani a problémát. Az Alfára ekkor már vadonatúj gumiabroncsok kerültek, és ez kb. két másodperc javulást hozott. Nem is akartuk tovább kínozni a technikát, így fél óra után befejezettnek tekintettük a programot.
Az esti gépátvételen azonban akadt egy kis probléma, mert a technikai ellenőrök valami hibát találtak az üzemanyagtank homologizációs lapján. Mivel az Ő munkaidejük közben lejárt, ezért döntést másnapra ígértek. Mi viszont semmilyen körülmények között nem akartuk megkockáztatni azt, hogy esetleg ne engedjenek rajthoz állni. Így néhány telefonhívást követően ifj. Gáspár Csaba felajánlotta segítségét és péntek este útnak indult Magyarországról a saját, vadonatúj benzintankjával, amivel reggelre meg is érkezett.
Ahol lehetett elmondtuk, de ezúton is szeretnénk köszönetet mondani idősebb és ifjabb Gáspár Csabának önzetlen segítségükért!
A hétvége hivatalos programja szombat reggel kezdődött egy szabadedzéssel. Itt már az autó minden porcikájának meg kell felelni a szigorú technikai szabályzatnak, és a hivatalosan jelölt gumiabroncsokat kell használni. Az a döntés született, hogy ezen az edzésen nem indulunk, inkább spórolunk a gumival. Szombaton délután került sor a hivatalos időmérő edzésre, amely meghatározza a vasárnapi első versenyfutam rajtsorrendjét. Ferike végül a hetedik helyet szerezte meg az összetett rajtrácson 2.05.141-es idővel, aminél őszintén szólva, Ő is és a csapat is egy picit jobbra számított. Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy két Seat Leon Kupás versenyző is végzett előtte, akik kétliteres turbómotorjukkal más géposztályba tartoznak, és külön is értékelik őket.
És van a mezőnyben egy ex-WTCC-s Seat Leon TDi, amit a józan ész szerint, szintén nem lehetne egy kategóriába sorolni az S2000-es autókkal, mint ahogy a WTCC-ben is állt a balhé emiatt annak idején. De hát ez van, ezek a szabályok, nekünk egyelőre ebből kell kihoznunk a lehető legjobbat. Ferike egyébként elmondta, hogy a Reggia sikánt és a két Lesmo kanyart még nem igazán érzi, illetve a Parabolicában is sokat kap a többiektől (naná, ez a világ versenypályáinak egyik legnehezebb és egyben leggyorsabb kanyarja). Az Ascari kanyarkombinációt viszont nagyon érzi és élvezi. Ezt egyébként jól láttuk a szektoridőkből is.
Sajnos történt egy kis hiba, mert az időmérő végén a parc fermében (ez egy zárt terület ahová az autókat a hivatalos időmérő és a verseny után be kell állítani egy meghatározott időre, azért, hogy óvás esetén meg tudják őket vizsgálni a technikai ellenőrök) Feri lányos zavarában kiszállás után elfelejtette a helyére rakni a kormányt. Mivel ez szabály, és hát egy nemzetközi versenyen rendnek kell lenni a versenyfelügyelőség 250 Euro pénzbüntetést szabott ki.
A vasárnap a reggeli bemelegítő edzéssel, a warm up-al kezdődött. Ennek célja számunkra mindössze annyi volt, hogy bekoptassuk az új gumikat. A vadonatúj versenygumi felületén
van egy, a gyártási technológiából visszamaradt szilikonos réteg, ami inkább csúszik, mint tapad. Amíg ez le nem kopik, addig a gumi nem tudja nyújtani azt a tapadást, amire tervezték.
Így tehát Ferikének csak az volt a dolga, hogy néhány kört megtegyen, amíg a gumik megfelelő állapotúra kopnak. A két versenyfutamra délután, közvetlenül egymás után, a WTCC első és második futama között került sor.
Az első futamot gördülő rajttal indítják. Mivel a versenyigazgatóság úgy találta, hogy nincs meg a megfelelő formáció, amit az autóknak föl kell venniük a rajt pillanatában, még további két formációs kört kellett a mezőnynek megtennie mire megkapták a szabad jelzést. Ferike óvatosan kezdett, és az első kanyarnál visszacsúszott a nyolcadik helyre, egy kissé lemaradva az előtte haladóktól. Ezt őszintén szólva nem is bántuk, mivel az elöl autózók között elég nagy volt a kakaskodás.
Ám Feri körről körre zárkózott föl. Az előtte haladó Igor Skuz (BMW 320si) rendesen gyilkolta a Honda Accorddal versenyző Christian Fischert, többször meg is lökte, véleményünk szerint csak idő kérdése volt, hogy mikor büntetik meg. Eközben a szintén BMW-s cseh Petr Fulinnak egy boxutca áthajtásos büntetést ítéltek, a rajtnál történt szabálytalanságért. Ám Fulin nem vette figyelembe a büntetésre figyelmeztető jelzést, így mivel három kör múlva sem jött ki a boxutcába, bemutatták neki a fekete zászlót, ami a versenyből való végleges kizárást jelenti. Fulin azonban erre sem reagált. Eközben Feri az Alfával utolérte Skuzt, és már-már támadásba lendült volna. Ám a célegyenes végi sikánban Skuz olyan erősen lökte meg Fischer Accordját, hogy mindkét autó megsérült, így Feri könnyedén megelőzhette a Hondát.
Skuz büntetést kapott, de a BMW eleje annyira összetört, hogy amúgy is be kellett jönnie a boxba. Így a mi fiúnk hirtelen az ötödik helyen találta magát, ami kategóriájában a dobogó legalsó lépcsőfokát jelentette. A futam így ért véget, az első a spanyol Fernando Monje lett a dízel Seattal abszolút és S2000-es értékelésben is. Az S2000-es géposztály második helyezettje a svájci Peter Rikli lett a harmadik pedig a mi Ficza Ferencünk, az XFX UNICORSE TEAM Alfa Romeo 156-osában.
A második futam rajtjánál az első verseny befutójának első nyolc helyezettjét fordított sorrendben állítják a rajtrácsra. Így mi a negyedik kockából várhattuk a szabad jelzést. És mikor felálltunk a rajtrácsra akkor jött a meglepetés. A lelátóról óriási dudaszó kíséretében szólalt meg a „Hajrá Magyarok!”. Ez volt az a pillanat, mikor összenéztünk, és a csapat minden tagja azt gondolta, hogy ezért mindenképpen megérte.
A második futam a felvezető kör után állórajttal indul. Ferikének még szokatlan volt a rajtprogram, így kissé beragadt, és mire az első sikánban elfordultak, már ismét a nyolcadik helyen találta magát. Most azonban már nem maradt le annyira, mint az első futamon, az elejétől kezdve támadott és előzött. Szépen, sorban utasította maga mögé az ellenfeleket, jó volt látni, hogy az Alfa mennyivel stabilabb a kanyarokban, mint a BMW-k és Hondák.
A verhetetlennek tűnő Petr Fulint az előző futamon történt incidens miatt ezen a versenyen nem engedték rajthoz állni. A hatodik körben Ferike már a kategória második helyén autózó Riklit szorongatta, akinél láthatóan gyorsabb volt. A célegyenes végén aztán jobbra húzódott és megelőzte a Hondát, sőt úgy látszott, hogy talán az egyik Seat-ot is sikerül maga mögé utasítani. A sikán előtt azonban túl későn fékezett, a Seatos Sondereggel külső ívről befordult, és Feri oldalba találta. Az Alfa annyira megsérült, hogy félre kellett állnia.
A futamot és a kategóriát ismét Monje nyerte, Rikli lett a második, és az orosz Nikolay Karamyshev, Honda Civic-el a harmadik. Mivel Feri teljesítette a versenytáv 70%-át, és sokan feladni kényszerültek a versenyt, így végül a kategóriában 4. helyen zártunk. Ezt azt jelenti, hogy pillanatnyilag ifj. Ficza Ferenc a harmadik helyen áll az ETCC
bajnokságban.
A baleset során az autóban keletkezett kár jelentős, de nem javíthatatlan, ez semmiképpen nem lehet akadálya annak, hogy április 29-én, a Slovakiaringen újra csatába szálljunk. Szeretnénk köszönetet mondani támogatóinknak, barátainknak, szurkolóinknak, és mindenkinek, aki bármivel hozzájárult sikeres nemzetközi bemutatkozásunkhoz. Ifj. Ficza Ferenc nyilatkozata a verseny után:
"Úgy érkeztem ide Monzába, hogy nem gondoltam, hogy benne leszek az első hatban. Aztán jöttek az edzések, egyre jobb lett az idő, fejlődtünk, a kocsi is nagyon jó volt. Aztán az első versenyen sikerült egy harmadik helyet összeszedni, és akkor azt gondoltam, hogy talán a második verseny is jól sikerülhet."
"Az elején visszaestem a rajtnál, mert majdnem lefulladt a kocsi, de utána végig tudtam fölfelé jönni. Páran ki is estek előlem, és az utolsó előtti körben megpróbáltam megelőzni a Honda Civic-et. Egyszerűen nem bírtam már megállni a célegyenes végén, de hát valahogy meg kellett próbálnom. Így nekimentem a Seat-nak és összetört a kocsi eleje. Azt hittem, hogy a hűtő lyukadt ki, mert hátul nagy füstöt láttam, ahogy belenézetem a tükörbe. Megijedtem, hogy a motorral lesz valami gond és inkább félreálltam. Ennek ellenére nagyon boldog vagyok, mert azért 15 évesen harmadik helyet elérni az Európabajnokságon nem egy rossz dolog, és ezúton is köszönöm szépen a lehetőséget, hogy engedtek elindulni az ETCC futamon."
Mikko 2012.03.15. 13:44:16
Szerintem sokat tanultál a monza-i hétvégéből, így Szlovákiában már tapasztalatokkal tudsz majd menni. Ahol nem kevés magyar szurkolóra számíthatsz!!! Én is azon dolgozom, hogy minél több barátomat meggyőzzem arról, hogy ott a helyünk a lelátókon. :)))
GO MAGYAROK, GO!!!