Sok-sok várakozás és találgatás után tegnap a Volvo végre hajlandó volt betekintést engedni a kártyáiba. Aki nem olvasta volna a Derek Crabbel készült interjút, az itt megteheti. Most a saját gondolataimat valamint megérzéseimet szeretném összefoglalni, és ezáltal magyarázatot találni arra, hogyan jutottunk ide.
Egészen nyárig remekül haladt a Volvo WTCC-s programja. A kóstolónak szánt kísérleti szezon során a C30 egyre gyorsabb és gyorsabb lett, Robert Dahlgren és a Polestar csapat ügyesen tanulgatta a számukra teljesen ismeretlen pályákat. A júliusi oscherslebeni forduló volt a csúcs, amikor a svéd kiharcolta a második rajthelyet majd negyedik lett az első futamon. Akkor még azt ígérték, a nyár végére hivatalos döntés születik a folytatásról, amit mindenki biztosra vett. Meg azt is, hogy Gabriele Tarquini hozzájuk igazol. Erre még az olasz is mérget vett volna; elmondása szerint csak formaságok hiányoztak a szerződéshez.
Aztán a nyárból ősz lett, az őszből pedig tél, de Volvóék csak nem jelentettek be semmit. Érkeztek a pletykák, hogy jövőre is csak egy C30 lesz, meg hogy inkább az S60-nal versenyeznének stb. Majd tegnap megjött a búcsúlevél, udvarias, körmönfont PR mondatokkal, és a csalfa, vak reménnyel a sorok között.
Először is értelmezzük egyszerűen a Crabb interjú mondanivalóját: a Volvo a svéd TTA sorozatban akar versenyezni a WTCC helyett. Nem is lenne ezzel semmi baj, minden gyár maga dönti el, hogy melyik bajnokságban népszerűsíti a termékét. De mi is az a TTA? Egy lapon említhető egyáltalán a WTCC-vel?
Egyáltalán nem! És ezzel senkit sem akarok megbántani, aki szereti a sziluett autókat, vagy szimpatizál a TTA-val. De a TTA igazából egy "márkakupa". Mindenki megveszi a Solution F által gyártott kasztnit, a Renault/Nissan által készített V6-os 3.2-es (kb. 420 LE-s) motort, reszel hozzá egy kedvére való karosszériát (a Volvo esetében az S60-asét), és indul a bajnokság. Itt minden autó egyforma, csak a karosszéria különbözteti meg egymástól ez egyes márkákat.
Biztos, hogy ez egyenrangú egy olyan bajnoksággal, ahol mindenki saját kasztnit és saját motort épít nem kevés pénzen, aztán pedig rengeteget tesztel, hogy az év kezdetére versenyképes legyen? Lehet-e egyáltalán egy lapon említeni a kettőt? Szerintem nem!
Az én véleményem tehát az, hogy a Volvo (pontosabban a kínai tulajdonosok, mert a hírek szerint ők vétózták meg a WTCC programot) egyszerűen sokallta a fejlesztés és versenyeztetés költségét, és inkább egy olcsóbb megoldást választott. A TTA-ban nincs fejlesztési költség, emiatt nem is kell annyit tesztelni. Megveszed az autót és mész, az autó csicsás, a motor hangos és erős, a néző örül.
Már amelyik, mert én személy szerint sokkal többre tartok egy rongyos kis bajnokságot, ahol mindenki maga kalapálja az autóját, mint az ilyet. De ízlések és pofonok, lehet, hogy marketing szempontból ez lényegtelen, mert a nézők nagy részét csak az érdekli, hogy milyen logó van az autón. (Azért remélem Rátok ez nem igaz :D)
Csak felületesen követem a gazdasági élet történéseit, de ha jól emlékszem valamikor a nyár végén kezdtek jönni a hírek, hogy mégsem lesz hamar vége a válságnak. Egy újabb bizonyíték, hogy miért döntött úgy a Volvo, nem önt több pénzt a WTCC-s programba.
Legalábbis egyelőre nem. Mert a Crabb interjú azért némi reményt is ad, annak ellenére, hogy a főnök úr pár bekezdésen belül ellentmondásba került önmagával. Először azt állította, hogy azért nem folytatják a C30-cal, mert a piac nyomására úgy döntöttek, az S60 lesz a gyár globális versenygépe. Kicsivel később viszont már azt mondta: el kell dönteni, hogy az S60 legyen-e globális versenyautó, vagy egy kisebb ötajtóst válasszanak helyette. Most akkor eldöntötték, vagy sem?
Ám az biztos, hogy a C30-cal nem akarnak többet versenyezni. Az is tény, hogy az S60-nak nem piaci riválisai a WTCC-ben jelenleg futó autók, hiszen a Cruze és a León a B szegmensbe, az S60 pedig inkább a C-be tartozik. Marketing szempontból tehát teljesen értelmetlen lenne ezzel a típussal beszállni a vb-re. Márciusban mutatják azonban be az új V40-et, ami éppen egy "kisebb ötajtós", és amely éppen az említett márkák szegmensébe tartozik. Persze, ha abból versenyautót akarnak fejleszteni, az szintén sok pénzbe kerül majd, és ezzel a kör bezárul. Marketingérdek ide vagy oda, ha jó kocsit akarsz, akkor csengetni kell, vagy mehetsz vissza a balettba ugrálni (egyforma autókkal)...
ray bacsi 2012.02.10. 08:58:25
:D
Lanti_WTCC 2012.02.10. 09:06:23
imrebende 2012.02.10. 09:35:17
Lesterx 2012.02.10. 22:06:11