Az FIA Túraautó Bizottsága legutóbbi ülésén két fordos beadványt is elutasított, egyet pedig csak részben fogadott el. Közismert, hogy a Team Aon egy szabályértelmezési baki miatt nem megfelelő futóművet épített a Focus alá, amit az FIA ellenőre kiszúrtak. A csapatot ugyan nem zárták ki, de a szabálytalanság megszüntetéséig harminc kilós büntetősúlyt szabtak ki rájuk.
A szabálytalanság lényege, hogy a Fordok futóművében acél és alumínium alkatrészek is vannak, holott a szabály azt írja elő, hogy egyféle anyag használható. Egyes hírek szerint a szabálykönyv angol fordítása vezette félre a csapatot. A reguláknál viszont alapigazság, hogy ha félreértés van, mindig a francia változat a nyerő.
A Ford egyes alkatrészekkel már Valenciára elkészült, a többit a szlovákiai versenyig kell összedobniuk. Addig is a Team Aon két súlycsökkentő kérvénnyel fordult a Túraautó Bizottságoz. Az egyikben azt indítványozták, hogy a jelentős teljesítménybeli lemaradás miatt a büntetősúly mértékét harminc kilóról tizenötre csökkentsék. A TB ezt a beadványt elutasította. Akárcsak azt, amiben a fordosok arra kértek engedélyt, hogy az oldalsó és hátsó üvegeket lexánra (plexi) cserélhessék. Az FIA a BMW-nek és a SUNRED-nek már engedélyezte ezt a változtatást, a Ford viszont csak akkor teheti meg, ha elkészül a szabályoknak 100%-ig megfelelő autó.
Visszatérő olvasóink emlékezhetnek rá, hogy TB engedélyezte a Ford számára a sima padlólap használatát, de csak a két tengely közötti területre. Legújabb határozatuk alapján viszont már a hátsó tengely mögötti részt is befedhetik, az első tengely előttit viszont továbbra sem engedélyezik.
A Ford Focusok így is könnyebbek lesznek az eddiginél, hiszen a monzai és valenciai eredményekből számolt átlagidőkben 1.6 másodperccel maradnak el a Chevytől, így a ballasztrendszer húsz kilós csökkentést engedélyez nekik.
Neil Hudson, az ismert túraautós újságíró személyes véleményét kifejtve örömtelinek nevezte a TB döntését. Idézek tőle:
"Az Arena nem csalt, az FIA viszont szigorúan jár el. Az Arena a BTCC-s szokásjoghoz szokott hozzá, ahol a külön engedélyek, és ellensúlyok jelentik a normál rendszert. Az FIA viszont szigorúan a szabályok szerint játssza a játékot. Valaha a WTCC-ben is voltak titkos engedélyek, de ezek az idők elmúltak."
"A Ford helyzete azért nehéz, mert övék a legfiatalabb autó, nekik nem adattak meg azok az évek, amiket a BMW, a Chevrolet és a SEAT megélhetett, amikor ha valami nem volt teljesen szabályos, akkor kaptál egy külön engedélyt rá. A Fordnak már a szigorú játék jutott, amit a Lada is megtapasztalt, és hamarosan a J.A.S Motorsport (Honda) is meg fog."
"Cserébe kapsz egy nyílt, de mégis fair bajnokságot, és senki nem mutogathat a másikra holmi indokolatlan külön engedély miatt, ha a szabályok tiszták, és érthetőek... vagy legalábbis annak kéne lenniük."
gazdinf 2012.04.13. 11:49:29