Tom Coroneltől már megszoktuk, hogy ha megkérdezik valamiről, akkor biztosan markáns véleményt formál. Így történt ez most is, amikor Stefan Ziegler a jelenleg érvényben lévő pluszsúly rendszerről faggatta a holland pilótát.
A most érvényben lévő szisztéma jelentősen eltér a túraautó versenyeken korábban megszokottól. Lényege, hogy nem egy-egy pilótát, hanem egy komplett típust "büntet", és nem helyezések, hanem köridők alapján. Egy márka két legjobb képviselőjének legjobb időmérős és versenyben elért köridőiből számítanak átlagot, és az alapján osztják ki a pluszsúlyokat. Így aztán egy hétvégén az adott típus összes képviselője azonos pluszsúllyal fut, függetlenül attól, hogy egyen-egyenként milyen eredményeket értek el a megelőző futamokon.
A korábbi rendszer ezzel ellentétben egyes versenyzőket "büntetett", és a tényleges eredmény alapján (megszerzett pontok) osztották a kilókat. Lehetett tehát valaki elképesztően gyors, ha a versenyen kiesett, nem kapott ballasztot. Most viszont ha Norbi, D'Aste vagy Coronel jó köröket megy az időmérőn, azért például Ng és Engstler is "bűnhődik".
Coronel szerint a jelenlegi rendszer legnagyobb baja, hogy nem működik.
"Nem panaszkodni akarok, hiszen mi döntöttünk úgy, hogy itt akarunk versenyezni, és jól is érzem magam, szeretem a BMW-t. De a kompenzációs rendszer nem működik. Három-négy évvel ezelőtt még jól kézben tartotta a dolgokat, ám akkor még az eredmények alapján osztották a ballasztot" - mondta Coronel.
A BMW-k Ausztriában egyhuzamban a harmadik versenyen lesznek kénytelenek a Chevrolet-kel azonos, negyven kilós pluszsúllyal futni. A korábbiakhoz képest ez húsz kilós növekedést jelent, így pedig nehéz lesz harcba szállni a Chevrolet-kel.
"Azt a húsz kilót nagyon megéreztem már a Szlovákiaringen is. Az autó alulkormányzottá vált a kigyorsításoknál. Nem volt rendesen tapadás, állandóan küzdeni kellett, hogy valahogy átmenjen a kanyarokon."
Azt persze Coronel is elismeri, hogy nem csak a pluszsúly rendszer "felelős" a Chevrolet-k fölényéért.
"Természetesen ők a legerősebbek, hiszen gyári csapatuk van. De ettől függetlenül valami nincs rendben. A köridők úgy változnak, ahogy a szél iránya. Szerintem nagy a baj a kompenzációs rendszer terén. Egyedül Tarquini tudott velük rendszeresen csatába szállni, de ő is csak azért, mert eddig akkor cseréltek motort az autójában, amikor csak akartak" - zárta gondolatait a holland.
Eddig. Mert a Hungaroringgel lejárt a SEAT-nak és a Fordnak adott moratórium, innentől kezdve ők is rajtbüntetést kapnak, ha motort cserélnek.
A tények Coronel mellett szólnak. Bár az átlag köridők alapján a BMW és a SEAT hónapok óta "egy szinten van" a Chevykkel, az eddigi tíz futamból nyolcat a Cruze-ok nyertek. Még érdekesebb, hogy amikor Mullerék maximális ballasztot kaptak, a többiek pedig minimumsúlyon futottak (Monza és Valencia), az összes futamot a Chevrolet nyerte. Tarquini és Norbi is akkor győzött, amikor már maximális pluszsúly volt az autójukban. Ezzel csak arra akartam rámutatni, hogy biztosan nem a ballasztrendszer segítette őket.
Nektek mi a véleményetek? Hogy lenne jó a pluszsúly szabály?
Urv (törölt) · http://eletkepek.eu 2012.05.16. 15:40:07
Az egésznek az az üzenete, hogy ne fejlessz, mert úgysem éri meg, ha valakinek jobb autója van, majd plusz súlyt kap. Persze ez most nem működik, hiszen a mezőny jó része azonos súllyal megy (pont ez Coronel baja), de ha jól működne, akkor egy BMW-vel is lehetne bajnokságot nyerni, amit már nem fejlesztenek.
Ennek nem lenne jó üzenete, mert a gyári csapatoknak nem érné meg pénzt költeni a fejlesztésekre, és pár év alatt elavul a bajnokság, persze nekünk nézőknek jó, hogy sokan esélyesek a győzelemre, de a csapatoknak nem. Már akkor sem tetszett amikor (Talán az Alfák idejében) ezt bevezették.
Urv (törölt) · http://eletkepek.eu 2012.05.16. 15:47:02
hariel 2012.05.16. 15:48:58
Mivel minden ütőképes autó +40kg-mal megy nyugodtan elfelejthetnék a plusszúlyokat, nem véletlenül nincs a F1-ben ilyesmi. A HRT lassabb a McLarennél, mégsem reklamálnak.
nagygeri 2012.05.16. 17:11:43
imrebende 2012.05.16. 17:25:22
bono92 2012.05.16. 21:04:08
convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2012.05.17. 19:19:18
Tudja vki?
Anigha 2012.05.17. 23:51:08
Egyébként szerintem a régebbi súlyrendszer a WTCC-ben jó volt, hiszen ha egy márka gyorsabb volt a többinél, sőt turbódízel volt a szívó benzinesek között, kijárt neki 80 kiló, főleg ha képes volt elsüvíteni az egyenesben két-három autó mellett. +80 kilóval ez már nem ment könnyedén. Szerintem a gyengébben teljesítő márkák esélyeit növelnie kellene, mint ahogy a második verseny fordított rajtrácsnak. Akkor pedig tényleg semmi értelme nincs az egész súlyozásnak, ha több típus, győzelmi eredményeitől függetlenül ugyanannyi súlyt kap, mint az, aki halomra nyeri magát.
Sőt számomra már az sem érthető, hogy az autóknak mért nem azonos a minimumsúlya. Azonos minimumsúly és ezt a megszerzett dobogós helyek arányában növelő büntetősúly szerintem növelni képes az esélyeket. Többek között ennek is köszönhette Norbi a remek szereplést Brands Hatchben 2009-ben az időmérőn. Gyengébb, de könnyebb autóval ment.
convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2012.05.19. 18:05:06
Persze, ez a része nyilvánvalóan megszűnt, csakhogy régebben (pl. 2008ban még biztos) maga a márkák közt is lehetett súlykülönbség, attól függően hogy ki hogy szerepelt az előző futamon, futamokon. Tehát pl. ha az Audi nagyon alázott egy futamon akkor a köv. versenyen minden Audi súlytöbblettel indult hogy a Merciseknek is legyen esélye :D Aztán ha kell akkor meg fordítva.
Na ez viszont nem tudom megvan-e még.
Anigha 2012.05.19. 23:15:03