Biztató hétvégét zárt a Hungaroring James Thompson és a Lada, hiszen gyakorlatilag teszt nélkül 1,4 másodperc volt csak a hátrányuk az élbolyhoz képest. Az apróbb műszaki hibákon kívül azért van más is, amit még rendbe kell tenni az oroszoknál. Valamikor március közepén jelent meg a hír, hogy az FIA több átalakításra vonatkozó ladás kérvény is elutasított. Majd következett a nagy csend, és legközelebb már csak akkor hallottunk az oroszokról, amikor tesztelni indultak az új kocsival.
Ebből, és abból, hogy ott voltak a hungaroringen arra következtethetnék, hogy minden gond nélkül lezajlott az autó homologizációjával, pedig nem ez történt. Nem sokkal a Lada első hétvégéje előtt elterjedt a pletyka, hogy a Thompson ugyan rajthoz állhat, de nem szerezhet pontot, és nem vehet részt a Q2-ben, már amennyiben bejut oda. Sokan ezt azzal magyarázták, hogy a Granta csak nemzeti homologizációt kapott.
Az igazság viszont az, hogy a WTCC jelenlegi szabályai nem zárják ki, hogy egy nemzeti homologizációval futó autó pontot szerezzen a bajnokságban. Rendszeres olvasóink pontosan tudják, hogy a SUNRED Leónok is így mennek, sőt, tavaly a Volvo C30-nak sem volt FIA homologizációja. Mégis mindkét autó szerzett pontot, és szerepelt a Q2-ben is.
Csak hogy mindenki tisztán lásson: a nemzeti homologizációt az adott nemzet autósport szövetsége adja ki (a SUNRED-nek spanyol, a Volvonak a svéd, a Ladának az orosz), és a feltételek valamelyest enyhébbek. Az egyik lényeges eltérés, hogy az FIA csak olyan autókat homologizál le, melyek utcai változatát 12 hónapig gyártották, és legalább 2500 darab készült belőlük. Ezért kell például a SUNRED-nek spanyol homologizációval futni, mert ilyen autó a valóságban nem létezik. Ezen kívül a nemzeti homologizációt gyorsabb és könnyebb is beszerezni.
Egy szónak is száz a vége, a Lada nem azért nem szerezhet pontot, mert nemzeti homologizációval fut, hanem azért, mert nem felel meg 100%-ig az FIA előírásainak. Pontosan még nem tudjuk, hogy milyen téren maradtak restanciák, de Neil Hudson szerint nem olyan jelentős eltérésekről van szó, mint a Ford Focus futóműve kapcsán. Mivel a Lada csak két versenyen indul, és tesztnek szánja az idei évet, valószínűleg olyan nagyon nem fáj nekik, hogy ha bejutnak a top10-be akkor nem kapnak pontokat. Az FIA pedig így próbált kedvezni egy leendő gyári csapatnak úgy, hogy közben a többiek érdekei se sérüljenek. A Lada nem teljesen szabályos autóval is indulhat, de nem vehet el pontokat azok elől, aki szabályos technikával versenyeznek.
És hogy miért nem vehet részt a Q2-ben? A WTCC szabálykönyv kimondja, hogy csak olyan pilóták indulhatnak az edzés második részében, akik pontszerzésre jogosultak. Tehát Thompson lehet bármilyen gyors Portimaoban az időmérőn, akkor is maximum a 12. helyről indulhat majd.
Evil1979 2012.05.10. 13:50:52
de :)
toto92 2012.05.10. 13:59:00
gazdinf 2012.05.10. 16:43:29
SiD13 2012.05.12. 11:57:58